Ruim voor de bouwvak zijn we gestart met een brainstormsessies over een nieuwe kantoorinrichting voor jonge ondernemers. Ondernemers in de media die vanuit hetzelfde kantoor willen werken om elkaar te versterken en om de kosten te drukken. Hoe we te werk gaan en welke oplossingen we hebben aangedragen, lees je hier.
Is het nieuwe werken als een kantoor zonder hokjes?
Kantoorinrichting in twee fases
Het kantoor is een normaal bedrijfspand wat in eerste instantie niet bedoeld is als kantoor. Dat heeft zo zijn voordelen en beperkt je niet om er iets leuks van te maken. De eerste fase betreft het kantoor op de bovenverdieping waar de websites ontworpen en gebouwd worden. Ik heb meegedacht over de optimale indeling, ontwerp voor de interieurelementen gemaakt en het lichtplan uitgestippeld. Fase twee wordt binnenkort uitgevoerd. Hierin is op de begane grond bijvoorbeeld een bijzondere foto- en glaswand opgenomen.
Kantoor zonder hokjes
Een belangrijk uitgangspunt voor deze nieuwe vorm van samenwerken, vond ik het werken vanuit één omgeving zonder hokjes. Ik wilde een omgeving voor ze creëren die hen versterkt en waar ze samen kunnen werken. Eerst hadden de mannen het idee om de ruimte mooi te verdelen in kantoren per bedrijf, maar al snel zagen ze na mijn eerste voorstel dat een indeling zonder aparte kantoren veel voordelen had.
Uiteraard geldt deze stelling niet voor alle branches, daarom dienen er eerst enkele vragen gesteld te worden: wie zijn de ondernemers? Welke werkzaamheden voeren ze uit? Hoe is de verhouding naar de klant toe? Wat verwacht een klant van ze? En hoe pak je dat samen in? Enz., enz.
Door een vrije indeling van de ruimte en het creëren van verschillende werkplekken en vergadergedeelte, is het gelukt om een ultieme werkplek voor deze jonge ondernemers te maken. Een plek waar ze zich thuis voelen en belangrijker nog, die geheel bij hen past.
Wie zijn deze jonge ondernemers?
Eigenlijk zou je de drie hier gevestigde bedrijven allemaal Media Kanjers kunnen noemen. Ieder bedrijf blinkt uit in een bepaalde specialiteit passend bij de mediabranche. Erwin, Lars en Vanessa, werkzaam bij het bedrijf Mediakanjers, ontwerpen, programmeren en bouwen websites. Mediakanjers ontwerpt en levert ook drukwerk zoals visitekaartjes, flyers, brochures en ander promotiemateriaal. Jeffrey van voorBeeld Media schiet schitterende foto’s en maakt bijzonder leuke video’s.
Op deze manier ontstaat er een bedrijf die op veel markten uit de voeten kan, maar die klanten ook specifieke wensen kan bieden. Ook belangrijk: de klant is vrij in zijn keus over welke diensten er afgenomen worden. Hij is niet verplicht een bepaald pakket af te nemen. Dit noem ik ‘Het nieuwe samenwerken’, oftewel: de krachten bundelen en samenwerken.
Kantoor op de begane grond
Op de begane grond worden straks de klanten ontvangen. Hier gaan we net iets anders te werk. Bezoekers moeten snel doorhebben dat ze niet bij de groenteboer binnenstappen, maar bij een mediabedrijf. Met een beperkt budget hebben we gezocht naar een gezonde mix van materialen om een beoogde uitstraling te creëren. De klant wordt bij binnenkomst aangenaam verrast door een grote doorlopende fotowand en transparantie door toevoeging van een glazenwand. De rest verklap ik later!
Het nieuwe werken
Er wordt zo vaak met deze term gegooid dat het lijkt alsof het een groot ideaal moet zijn voor alle bedrijven. De blogs over ‘Het nieuwe samenwerken’ schieten als paddenstoelen uit de grond. Van alle kanten vraagt men: pas je ook het nieuwe werken toe? Wat zeg je? Waar heb je het over? Werken in butt? Lekker op je eigen bank achterover met een laptop? Op afstand vergaderen?
Kom nou! Samenwerken in butt is top. Natuurlijk moeten we de nieuwe oplossingen die ons aangereikt worden niet zomaar negeren, maar samenwerken waarbij iedereen in zijn eigen huis zit is toch een krom idee die enkel reiskosten spaart? Oké, het is goed voor minder filevorming, maar dan houdt het wel op. Of is dat thuiswerken? Dus niet ‘Het nieuwe werken’?
Ach ja, hoe je het ook noemt, je hebt elkaar nodig om te kunnen innoveren. Samen sparren, contact hebben met je collega’s, allemaal goed voor de doorontwikkeling van je bedrijf. Nieuwe ideeën ontstaan vaak door toeval, door een gekke of leuke uitspraak, door contact met anderen, onderweg zijn, door een grap of uiting van een gemis van iets. Niet thuis op de bank, tenminste niet bij mij.
Mijn inspiratiebron?
Ik krijg mijn inspiratie door beurzen te bezoeken, foto’s te kijken, internet, onderweg zijn, klanten spreken etc. Juist doordat klanten met een bepaalde vraagstelling bij me aankloppen, begint zich er in mijn bovenkamer direct iets te ontwikkelen. Iets wat me niet meer loslaat totdat ik het opgelost heb. Ook schiet ik soms wakker omdat ik dan ineens de oplossing heb. Ik denk dat meer ontwerpers dat fenomeen met mij delen.
Nieuw kantoorinrichting nodig?
Ben je met een aanpassing bezig voor je kantoor of liggen er nieuwe plannen en wil je hierover eens met mij van gedachten wisselen? Schroom dan niet te bellen of te mailen, ik denk graag met je mee en bedenk leuke en haalbare oplossingen. Ik kan het gehele interieur leveren maar ook alleen het ontwerp. Wat jij wenst. Ik houd van een leuke uitdaging, klein of groot, want van standaard oplossingen word ik niet echt warm. Natuurlijk maak ik wel gebruik van standaard kasten, maar dan vaak met een maatwerk sausje erover.
Plaats hieronder een reactie en laat me weten wat jij vindt!
Ricardo
Dat ziet er gaaf uit hoor :) Wij zijn ook bezig met het herinrichten, vol goede moed
Anne
Dit ziet er tof uit. Wij zijn ook aan het overleggen om ons voice over bedrijf samen te voegen met een videobedrijf. Kortom, website even gebookmarkt :-).
admin
Bedankt Anne,
Als jullie nog hulp nodig hebben dan weet je ons nu te vinden :)